Het polderperspectief van Bernard van Beek

Het polderperspectief van Bernard van Beek
30 september 2022 – 2 oktober 2022, 11.00 – 17.00 uur
De  Oude School
Kortenhoefsedijk 145, Kortenhoef

Stichting Kunstbezit ’s-Graveland organiseert de tentoonstelling Het polderperspectief van
Bernard van Beek (1875-1941)

Van vrijdag 30 september t/m zondag 2 oktober 2022 te bezichtigen in De Oude School,
Kortenhoefsedijk 145 te Kortenhoef. Openingstijden 11.00 – 17.00 uur. Toegang gratis.

Ditmaal staat de bekende kunstschilder Bernard van Beek (1875-1941) centraal. Voor deze
unieke tentoonstelling zijn bijna 40 schilderijen van Bernard van Beek verzameld. De
afbeeldingen op deze schilderijen vormen een unieke weergave van hoe Kortenhoef er
omstreeks een eeuw geleden uitzag.

Talrijke schilders van de beroemde Haagse School (o.a. Wijsmuller, Roelofs, en Maris)
ontdekten rond 1900 het polderlandschap van Kortenhoef als een walhalla voor kunstenaars.
Ook de uit Amsterdam afkomstige Bernard van Beek was kort na 1900 regelmatig in
Kortenhoef om er het polderlandschap als inspiratiebron voor zijn schilderijen te gebruiken.
Hij ontmoette er zijn leermeester Paul Gabriël, die rond 1870 als eerste het pure
polderlandschap van Kortenhoef als decor voor schilderkunst had ontdekt. De Haagse
Schoolschilder Paul Gabriël wordt daarom als de stamvader van de Kortenhoefse School
beschouwd.

Bernard van Beek vestigde zich in 1911 definitief in Kortenhoef, in een woning c.q. atelier
aan de Kortenhoefsedijk schuin tegenover de kerk. In zijn boot trok Bernard van Beek er
vaak op uit om het polderlandschap of plasgezichten (altijd met het kerkje op de
achtergrond) met penseelstreken op zijn schilderdoek vast te leggen. Net als bij Gabriël
speelt de stijl van de Haagse school een belangrijke rol in zijn werk. Zoals op de
tentoonstelling is te zien, schilderde Bernard van Beek ook bloemstillevens en (niet te zien)
Amsterdamse stadsgezichten.

De tentoonstelling maakt duidelijk dat Bernard van Beek in zijn tijd niet tot de schilders in
vernieuwende stromingen behoorde. Toch experimenteerde hij een enkele keer. Op een in
1915 vervaardigd schilderij genaamd “Melktijd” is een pointillistische stijl (kleine
verfstreepjes) gebruikt en waarbij ook invloeden van het luminisme (schilderen met
lichtinvallen) zijn te zien. Dit schilderij Melktijd is dan ook terecht het pronkstuk van de
tentoonstelling.

U bent van harte uitgenodigd om de tentoonstelling te bezichtigen. Voor 2 euro is ter plaatse
een tentoonstellingscatalogus verkrijgbaar.