RECENTE AANWINSTEN

Lost horizon
Nico van der Wolk 
Acryl op doek
Website www.nicovanderwolk.nl
Aangekocht door de Stichting Kunstbezit ’s-Graveland in 2018.
 

 

Shimmering Sea
Nico van der Wolk 
Acryl op doek
Website www.nicovanderwolk.nl
Aangekocht door de Stichting Kunstbezit ’s-Graveland in 2018.
 
Nico van der Wolk
De in Kortenhoef werkzame en woonachtige kunstschilder Nico van der Wolk studeerde aan de Amsterdamse Grafische School esthetiek. Zijn werk als zelfstandig grafisch vormgever combineert hij met het maken van kunst en lesgeven daarin. Nico van der Wolk zoekt zijn inspiratie in de oorspronkelijkheid van landschappen. Zijn schilderijen zijn vaak heftig, aangrijpend en openbaren als ’t ware de ziel van de natuur. Met zijn acryl-schilderijen brengt Nico van der Wolk de verlatenheid en de ruigheid van het landschap tot uitdrukking. Je moet de wind kunnen voelen. Vooral het landschap van Wales spreekt hem erg aan. Acryl leent zich voor hem om texturen weer te geven, transparante onderschilderingen die het ruige terrein al in zich dragen. Later, dekkend, kleur en detaillering. Maar soms toch met de zoektocht naar de grenzen van het abstracte.
 
In zijn eigen woorden:
“Ik probeer de verlatenheid en ruigheid van het landschap te vangen. Lopend over kale heuvels, laaghangende wolken als mist om je heen. De zee of drooggevallen stranden met prachtige reflecties van het licht, veenplassen met voorbij jagende luchten, vlagen zonlicht. Het is altijd de zoektocht naar de grenzen van het abstracte.
Mijn schildering volgt de kunst van het zien, daarnaar handel ik. Meteen de essentie raken, dat gaat soms bijzonder snel. Maar een andere keer laat de volgende stap op zich wachten en moet ik een nieuwe ingang vinden naar het doel dat mij voor ogen staat. Strijd dus, met als wapens structuur, kleur en contrast. Geen voorbedachte vormen, mijn realiteit ontstaat tijdens het werken’.
 
De verstilling in het landschap laat zich niet gemakkelijk vangen. De grote kwasten zijn er wel maar vaak eindig ik met een klein penseel. Ook gebruik ik wel natte lappen en paletmessen. Soms gebeuren dingen bij toeval, soms moet je het toeval een beetje helpen. Onderwerpen zijn vaak de heuvels, laaghangende wolken als mist om je heen, de zee of drooggevallen stranden met prachtige reflecties van het licht, veenplassen met voorbij jagende luchten, vlagen zonlicht.”

 

Şamandira
Ingrid Jansen
Acryl op doek
Aangekocht door de Stichting Kunstbezit ‘s-Graveland in 2018

De in Nederhost den Berg woonachtige kunstenares Ingrid Jansen heeft van jongs af aan twee grote passies; muziek en schilderen. Door de ontmoeting met de percussionist en componist Angelo van den Burg is het schilderen en de muziek bij elkaar gekomen. De wederzijdse bewondering die beiden voor elkaars werk hebben heeft geresulteerd in hun project ‘Music in Color’.

Şamandira, gezamenlijk gecomponeerd door Angelo van den Burg, Eric Blom en René Meister in hun BEARproject, is door Ingrid vertaald in een waterrijk landschappelijk schilderij. Bij het horen van de muziek zag zij de avond voor zich met in de verte de lichtjes van een dorpje. Het zachte deinen is ook letterlijk de betekenis voor het Turkse woord Şamandira.

Ingrid Jansen geeft in haar atelier aan de Kortenhoefsedijk 86A te Kortenhoef cursussen en workshops [Art to Join]. Ze is gespecialiseerd in aquarel, aquarel op canvas en acryl. Zie voor meer informatie haar website www.ingridjansen.nl



Titel Our man in Ankeveen
Fotograaf Tom Baetsen uit Nederhorst den Berg – Xlix Fotografie
Locatie Stichts End te Ankeveen, tegenover Stichtse Kade
Stijl Magisch realisme in de fotokunst. Naar het beeld van de Film Noir met de kenmerkende mengeling van misdaad en romantiek zodat een mystieke sfeer ontstaat.
Toelichting Met zijn Film Noir fotoserie won Baetsen een “Gold Award” in de Prix de la Photographie de Paris 2016.
Aangekocht door de Stichting Kunstbezit ’s-Graveland in 2017.


Officiële overdracht van de foto Our man in Ankeveen door de kunstenaar aan de Stichting Kunstbezit ’s-Graveland in de hal van het gemeentehuis van Wijdemeren op vrijdag 16 maart 2018.
Links fotograaf Tom Baetsen uit Nederhorst den Berg en rechts mevrouw Ingrid Jansen, voorzitter van de Stichting.

Tom Baetsen – Xlix Fotografie

Tom Baetsen houdt zich onder de naam Xlix Fotografie bezig met de scheppende kant van de fotografie. Baetsen creëert met zijn foto’s een verhaal, betekenis, mysterie, sfeer, symboliek, situaties, verwikkelingen en/of metaforen. Hierbij schuwt Baetsen het niet om te manipuleren, te ensceneren of uit te lokken. Baetsen vindt deze werkwijze vergelijkbaar met hetgeen kunstenaars als Carel Willink, René Magritte of Edward Hopper in de schilderkunst op het doek vastleggen.

Een regelmatig terugkerend aspect in zijn foto’s is vervreemding, het ontregelen van de kijker door de draak te steken met gevoel, ratio en logica. Het is een lichte variant van surrealisme: in de foto zie je dingen die je niet goed met elkaar kunt rijmen. Realiteit en fictie lopen naadloos in elkaar over waarbij het onduidelijk is waar de werkelijkheid overgaat in fantasie. Wellicht dekt de term “magisch realisme” de inhoud van dit thema in de fotografie het best. 

Our man in Ankeveen

De foto Our man in Ankeveen is afkomstig uit zijn Film Noir project, een hommage aan de naoorloogse film. We hebben het hier over de typische stijl van de naoorlogse film, vaak ook Film Noir genoemd mede door de duistere, dreigende, sombere of melancholieke sfeer ondersteund door spaarzaam en hard licht met diepe en scherp afgetekende schaduwen.

Bekende namen uit die tijd zijn Hitchcock (Psycho), Orson Welles (Citizen Kane) of de iconische film Casablanca met acteurs als Humphrey Bogart & Ingrid Bergman. Ook de vroege James Bond films zijn in deze stijl. En natuurlijk niet te vergeten de film waaraan deze foto zijn titel ontleent: “Our man in Havana” naar het gelijknamige boek van Graham Greene. 

Inhoudelijk zijn deze films vaak een mengeling van misdaad en romantiek met een duidelijk onderscheid tussen de good guys & the bad guys. Vrouwen zijn nadrukkelijk aanwezig, vaak als femme fatale, maar ondergeschikt aan de zelfverzekerde macho-man uit die tijd. Naast de gedistingeerde kledingstijl worden in die tijd roken en drinken nog als stijlvol gezien en zijn deze gewoontes steeds prominent in beeld.

Om het typische karakter van de Film Noir te verbeelden bleek de authentiek ogende locatie aan het Stichts End tegenover de Stichtse kade uitstekend te voldoen. Door welbewust gebruik te maken van suggestieve elementen als  duisternis, tegenlicht en mist in combinatie met de onheilspellende blik en houding van het personage op de voorgrond krijgt het resulterende beeld alle trekken van een cliffhanger in een film.

Voor de onheilspellende figuur krijgt Baetsen de welwillende medewerking van acteur Gustavo Ruben Valenzuela. Omdat het moment van de opname onmogelijk te plannen valt is Gustavo apart in de studio gefotografeerd (rekening houdend met perspectief en lichtval) om hem later in de achtergrond te monteren. 

De gehele Film Noir fotoserie van Baetsen mag zich verheugen in veel aandacht en waardering, waaronder een “Gold Award” in de Prix de la Photographie de Paris 2016. Met een andere foto uit de Film Noirserie won Tom Baetsen in april 2018 de prestigieuze Pia d’Or Talent Award van Professional Imaging.

Zie voor zijn website: xlix.nl