RECENTE AANWINSTEN

Titel Our man in Ankeveen
Fotograaf Tom Baetsen uit Nederhorst den Berg – Xlix Fotografie
Locatie Stichts End te Ankeveen, tegenover Stichtse Kade
Stijl Magisch realisme in de fotokunst. Naar het beeld van de Film Noir met de kenmerkende mengeling van misdaad en romantiek zodat een mystieke sfeer ontstaat.
Toelichting Met zijn Film Noir fotoserie won Baetsen een “Gold Award” in de Prix de la Photographie de Paris 2016.
Aangekocht door de Stichting Kunstbezit ’s-Graveland in 2017.


Officiële overdracht van de foto Our man in Ankeveen door de kunstenaar aan de Stichting Kunstbezit ’s-Graveland in de hal van het gemeentehuis van Wijdemeren op vrijdag 16 maart 2018.
Links fotograaf Tom Baetsen uit Nederhorst den Berg en rechts mevrouw Ingrid Jansen, voorzitter van de Stichting.

Tom Baetsen – Xlix Fotografie

Tom Baetsen houdt zich onder de naam Xlix Fotografie bezig met de scheppende kant van de fotografie. Baetsen creëert met zijn foto’s een verhaal, betekenis, mysterie, sfeer, symboliek, situaties, verwikkelingen en/of metaforen. Hierbij schuwt Baetsen het niet om te manipuleren, te ensceneren of uit te lokken. Baetsen vindt deze werkwijze vergelijkbaar met hetgeen kunstenaars als Carel Willink, René Magritte of Edward Hopper in de schilderkunst op het doek vastleggen.

Een regelmatig terugkerend aspect in zijn foto’s is vervreemding, het ontregelen van de kijker door de draak te steken met gevoel, ratio en logica. Het is een lichte variant van surrealisme: in de foto zie je dingen die je niet goed met elkaar kunt rijmen. Realiteit en fictie lopen naadloos in elkaar over waarbij het onduidelijk is waar de werkelijkheid overgaat in fantasie. Wellicht dekt de term “magisch realisme” de inhoud van dit thema in de fotografie het best. 

Our man in Ankeveen

De foto Our man in Ankeveen is afkomstig uit zijn Film Noir project, een hommage aan de naoorloogse film. We hebben het hier over de typische stijl van de naoorlogse film, vaak ook Film Noir genoemd mede door de duistere, dreigende, sombere of melancholieke sfeer ondersteund door spaarzaam en hard licht met diepe en scherp afgetekende schaduwen.

Bekende namen uit die tijd zijn Hitchcock (Psycho), Orson Welles (Citizen Kane) of de iconische film Casablanca met acteurs als Humphrey Bogart & Ingrid Bergman. Ook de vroege James Bond films zijn in deze stijl. En natuurlijk niet te vergeten de film waaraan deze foto zijn titel ontleent: “Our man in Havana” naar het gelijknamige boek van Graham Greene. 

Inhoudelijk zijn deze films vaak een mengeling van misdaad en romantiek met een duidelijk onderscheid tussen de good guys & the bad guys. Vrouwen zijn nadrukkelijk aanwezig, vaak als femme fatale, maar ondergeschikt aan de zelfverzekerde macho-man uit die tijd. Naast de gedistingeerde kledingstijl worden in die tijd roken en drinken nog als stijlvol gezien en zijn deze gewoontes steeds prominent in beeld.

Om het typische karakter van de Film Noir te verbeelden bleek de authentiek ogende locatie aan het Stichts End tegenover de Stichtse kade uitstekend te voldoen. Door welbewust gebruik te maken van suggestieve elementen als  duisternis, tegenlicht en mist in combinatie met de onheilspellende blik en houding van het personage op de voorgrond krijgt het resulterende beeld alle trekken van een cliffhanger in een film.

Voor de onheilspellende figuur krijgt Baetsen de welwillende medewerking van acteur Gustavo Ruben Valenzuela. Omdat het moment van de opname onmogelijk te plannen valt is Gustavo apart in de studio gefotografeerd (rekening houdend met perspectief en lichtval) om hem later in de achtergrond te monteren. 

De gehele Film Noir fotoserie van Baetsen mag zich verheugen in veel aandacht en waardering, waaronder een “Gold Award” in de Prix de la Photographie de Paris 2016. Met een andere foto uit de Film Noirserie won Tom Baetsen in april 2018 de prestigieuze Pia d’Or Talent Award van Professional Imaging.

Zie voor zijn website: xlix.nl